lauantai 26. marraskuuta 2011

Koulusta ja koulutuksestani

Nyt ajattelin kirjoitella jotakin liittyen tähän nykyiseen kouluuni, eli Savonia-ammattikorkeakouluun, jossa opiskelen tanssinopettajaksi. Kouluhan sijaitsee Kuopiossa ja on yksi kolmesta ammatikorkeakoulusta, joissa tanssinopettajaksi voi opiskella Suomessa. Lisäksi on sitten olemassa Teatterikorkeakoulu, jossa voi opettajan opintoja suorittaa. Koulutus meidän koulussamme kestää neljä vuotta ja pääsykokeita järjestetään kahden vuoden välein. Itselläni on menossa nyt toinen vuosi. Seuraavat pääsykokeet järjestetään siis ensi keväänä ja toivon pääseväni tuutoriksi, jolloin pääsisin jo pääsykokeisiin hieman kurkkimaan, että millaisia oppilaita kouluumme on syksyllä tulossa.

 

Pääsykokeet olivat meillä kolmipäiväiset. Pääsykokeet sisälsivät perus tanssitunteja, lyhyen sooloesityksen, opetusnäytteen ja haastattelun. Vaiheita oli kolme ja joka vaiheen jälkeen oli karsinta. Ykkösvaiheessa oli vain tanssitunteja. Ykkösvaiheessa katsottiin siis lähinnä, riittävätkö tanssilliset kykymme kouluun pääsyyn. Kakkosvaiheeseen kuului tanssituntien lisäksi soolo ja opetusnäyte. Kolmosvaiheessa oli haastattelu tanssituntien lisäksi. Kakkos- ja kolmosvaiheissa arvioidaan siis tanssiteknisen osaamisen lisäksi meidän pedagogisia kykyjämme ja valmiuksiamme. Tanssitunteja on kaikista kolmesta pääaineesta, joita koulussamme on eli baletista, nykytanssista ja jazzista. Pedagogisia valmiuksia painotetaan aika paljon jo pääsykokeissa, koska meistä tulee nimenomaan opettajia. Eli ei kannata huolestua, jos ei olisi esim balettia tanssinut kuusivuotiaasta. Silti voi päästä meidän kouluumme.

Meidän luokkamme on iso, hyvin iso verrattuna aikaisempiin luokkakokoihin koulussamme. Jos en väärin muista, niin meitä aloitti 25 oppilasta silloin syksyllä 2010. Aiempina vuosina ryhmät ovat olleet huomattavasti pienempiä. Varsinkin balettipuolelle on pääsyyt vain alle kymmentä oppialasta ymmärtääkseni. Meidän luokka onkin jaettu kahteen ryhmään, eli tanssitunneilla on vain puolet luokasta kerrallaan. Tämä siksi, että kakikilla on tilaa tanssia. Teoria-aineita yms satunnaisia tunteja meillä on kokoluokalle kerralla. Joitakin tiiviskursseja on myös koko luokalle ja silloin on kyllä vähän ahdasta, mutta tehdään sitten useammissa ryhmissä sarjoja yms.

 

Me ollaan ensimmäinen luokka meidän koulussa, jotka hakivat kouluun ilman että valitsevat pääaineen jo pääsykoevaiheessa. Aiemmin meidän kouluun on haettu baletinopettajaksi tai tanssikasvatuspuolelle, jossa pääaineina ovat jazz- ja nykytanssi. Meidän luokkamme valitsi pääaineen vasta nyt kakkosen syksyllä ja keväällä alkaakin sitten jo erikoistuminen omaan pääaineeseen. Meidän kanssa tämä homma on siis vielä jossain määrin kokeilua, koska tällaista tilannetta ei ole koskaan aiemmin ollut. Aika moni meistä valitsi jazzin pääaineeksi (minä mukaan lukien) ja toiseki eniten on baletin valinneita. Nykytanssin valitsi meidän luokalta vain neljä ihmistä.

Meidän opiskelu koostuu paljon ihan perus tanssitunneista. Kerrallaan 1,5h jotakin tiettyä ainetta. Päivässä on yleensä ainakin se kaksi reenituntia ja siihen päälle on sitten yleensä vielä jotain teoriainetta tms. Päivät voivat olla helposti yhdeksästä viiteen, mutta helpompina päivinä voi päästä jo kolmelta kotiin. Ykkösen syksy oli vielä aika lepsu ja helppo, mutta keväällä tahti tiivistyi ja nyt kakkosella on kyllä pitkiä päiviä ja paljon hommaa. Kakkosen on sanottu olevan se vaikein ja raskain vuosi. Neljäntenä vuotena edessä on sitten päättöharjoittelu ja opparin teko.

Joka vuosi koulussa tehdä erilaisia produktioita ja niidenkin reenit helposti pidentävät päivää, koska lukkariin täytyy saada mahtumaan esitysreenien lisäksi ne perus tekniikkatunnit ja teoriatunnit. Viime vuonna teimme Pakkaspäiville tanssiesityksen, jossa oli mukana Kuopion kaupunginorkesteri ja olen poikkeuksellisesti myös tänä vuonna mukana tässä "pakkastanssissa", koska vaihdoin ryhmää. Tällä kertaa esityksemme on "Lumikuningatar", joka on varmasti monille tuttu satu. Esityksen kokoaminen on jo hyvällä mallilla ja esitykset ovat ensi vuoden puolella. Viime keväänä teimme myös jazzin puolella ison produktion koko luokan voimin, jossa oli live musiikkia ja esityksen kokonaiskesto oli noin 1h. Jälleen ensi keväänä on tulossa jotian vastaavaa.

 

Tietenkin meillä on mahdollisuus tehdä myös omia koreografioita ja esityksiä, joita voi reenata koulun tiloissa, jos vapaita saleja löytyy. Kaksi kertaa vuodessa koulumme järjestää Teot-nimeä kantavan illan, jossa voi näitä omia tuotoksia esittää. Opintoihimme kuuluu, että teemme yhden soolon ja yhden ryhmiksen. Nyt kakkosella meillä on tarkoitus tehdä soolot ja kolmosella sitten ryhmikset. Tanssin nyt syksyllä kaverini tekemän soolon ja keväällä olisi edessä sitten se, että itse pitäisi tehdä soolo. Sitä ei ole pakko itse eisttää, vaan sen voi tehdä jollekin toiselle. En vielä tiedä tanssinko oman sooloni itse vai en.

Ensimmäisenä vuonna koulussa on esim ruotsia, englantia, tietotekniikkaa ja kirjallista viestintää. Sen lisäksi meillä on tanssin historiaa ja didaktiikkaa jokaisesta aineesta erikseen. Eikä tietenkään sovi unohtaa pedagogisia opintoja, joihin kuuluu erilaisia harjoitteluja ja opettajan opintoja. Meidän koulutuksesta saa yleisen opettajan pätevyyden, joka on aika harvinaista nykypäivänä. Ymmärtääkseni sen saa vain tanssipedagogit ja musiikkipedagogit. Musiikin opiskelu kuuluu myös meidän opintoihimme, koska meidän yksikkömme on musiikin ja tanssin yksikkö. (Ainakin toistaiseksi, sillä musikkipuoliha on uhattu lopettaa kokonaan meidän koulusta.) Eli me opiskelemme hieman musiikin historiaa ja tutustumme eri musiikkityyleihin, opettelemme rytmiikkaa ja jotain soitintakin pitäisi vähän soittaa (djembe, piano...). Tai jos ei soita, niin sitten käy vähän laulutunneilla. Opiskeluumme kuuluu myös kehonhuoltoa, joka on osittain ohjattua ja osittain omatoimsita. ohjatuilla tunneilla olemme tutustuneet esim pilatekseen, PNF venyttelyyn, Simonson-tekniikkaan, kuntosaliharjoitteluun ja oikeanlaiseen jouksutekniikkaan. Omalla ajalla pitäisi jaksaa huoltaa kehoa, venytellä ja tehdä erilaisia tanssia tukevia lihaskuntoharjoitteita.

 

Moni kurssi sisältää myös joitakin kirjallisia tehtäviä. Jazzhistoriassa kirjoitimme esseen meitä kiinnostavasta aiheesta ja anatomiassa meillä oli ihan oikea tentti. Usein tekniikkaopettajat pyytävät jaksojen/lukukausien päätteeksi jotain pientä yhteenvetoa jakson teemoista ja meidän pitää siis kirjoittaa ajatuksiamme ja oivalluksiamme paperille. Saamme palautetta yleensä kaksi kertaa vuodessa opettajiltamme palautekeskusteluissa, jotka pidetään aivan lukuakuden lopussa. Näitä palautekeskusteluja edeltää yleensä erilaiset näytetunnit, joita ukopuoliset ja muiden aineiden opettajat pääsevät katsomaan. Nämä näytetunnit oliavt ennen "tenttejä" ja niistä sai numeroita. Nykyisin koulutuksessamme ei saa muistaakseni numeroa muusta kuin virkamiesruotsista. Kaikki muut kurssit ovat joko suoritettu hyväksytysti tai hylätysti.

 

Täässä oli nyt paljon asiaa ja paljon jäi vielä kertomattakin. Varmaan voisin jatkaa tätä joskus toistekin, jos lukijoita kiinnostaa. Ja jos tämä herätti kysymyksiä, niin niitä saa ehdottomasti esittää! Tämmöiselle postaukselle on kai vähän ollut toivetta, niin siksi tämän tein ja viime aikoina tämä koulusta ja tanssista puhuminen (tai siis kirjoittaminen) on jäänyt vähemmälle. Nyt tuli kerta heitolla paikattua aika hyvin sitäkin puutetta.

Kuvat ovat muuten Suvin ottamia. Mainostinkin jo aikaisemmassa postauksessani näitä meidän kuvailuprojektejamme. :)

6 kommenttia:

  1. Moikka

    Kiitos paljon todella kattavasta ja mielenkiintoisesta postauksesta! Koulusi kuulostaa aivan unelmalta ainakin minun korvaani. Todella mielenkiintoisia juttuja opiskelette siellä kyllä. Voi, kun sinne itsekin voisi joskus päästä. Huh! :)

    Niin ja tee ihmeessä toinenkin postaus aiheesta! Itse ainakin jään odottamaan innosta puhkuen :D.

    VastaaPoista
  2. Kiva kuulla, että postaus oli mielenkiintoinen! Ehdottomasti teen lisääkin postauksia liittyen kouluuni ja tanssiin yleensäkin!

    VastaaPoista
  3. mua kiinnostais tietää, että millaisista kouluista teidän kouluun yleensä päästään. lähinnä sitä mietin, että millaiset mahdollisuudet musiikkilinjalta on päästä loikkaamaan tanssinopettajan koulutukseen:) ?

    movelovedo.blogspot.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meidän luokalla parilla on tanssijan tutkinto takana. Moni on käynyt Sibiksen tanssilinjan, mutta moni on myös ihan tavallisella lukiotaustalla. Silloin ratkaisevaa on se, että onko harrastanut tanssia aktiivisesti ja onko motivaatiota. Eräällä tytöllä on fysioterapeutin koulutus. Eli hyvin monenlaisella koulutustaustalla voi päästä tanssinopettajan koulutukseen. Musiikkiharrastuksesta ja -osaamisesta on ehdottomasti hyötyä, sillä meidänkin koulutukseen kuuluu musiikkia, koska meidän koulusta valmistuu myös musiikkipedagogeja, joten teemme luonnollisesti yhteistyötä. Ja lauavat tanssijat ovat haluttua tavaraa esim musikkaleissa. :) En siis usko, että musiikki sulkisi tanssipuolta pois, vaan se on ennemminkin rikkaus.

      Poista
  4. kiitos kauheasti tästä postauksesta! opiskelu kuulostaa niin mahtavalta että haluan vielä palavammin päästä sisään tanssinopettajakoulutukseen :))

    VastaaPoista
  5. Kiva et oli hyödyksi ja tykkäsit, Emma! :) Ei muuta kuin paljon tsemppiä hakuihin!

    VastaaPoista

Kirjoita tänne palautteesi, kommenttisi tai terveisesi! Kiitos jo etukäteen, arvostan paljon jokaista jätettyä kommenttia! Pyrin vastaamaan kaikkiin kommentteihin mahdollisimman pian!