torstai 7. huhtikuuta 2011

Baletin monimuotoisuus...

Jälleen tämmöinen hyvin kouluun ja tanssiin liittyvä postaus. Viikonloppuna ehdin kyllä varmasti jotain kynsijuttuja taas tänne postailla, kun tota aikaa toivottavasti on vähän enemmän olla kotona ja koneella. Tosiaan tällä viikolla oon ollut opettamassa nyt kolmena iltana kun on ollut omia tunteja ja sijaisuuksia. Sinä yhtenä iltana kun en ollut opettamassa, oli sit omat reenit, joten joka ilta oon ollut vasta kasin aikoihin kotona. Koulua on ollut aina sinne viiteen ja tosiaan vähän tuntuu loppuvan tunnit välillä vuorokaudesta. Mutta enää huominen ja sitten on kahden päivä lepo ja vapaa! Lupauduin sitten huomenna vielä sijaistamaan yhdet kahden tunnin harkat.. Että näin. Mutta en viitsinyt jättää kaveria pulaan. Meillä kävi meinaan koulussa semmoinen ikävä juttu, että yks luokkakaveri mursi jalkateränsä jotenkin ja nyt on kaksi viikkoa kielletty painon antaminen jalalle. Meen sijaistamaan sen tuntia siis huomenna. Ja meillähän on esitys tulossa parin viikon päästä, että saa nähdä miten käy. Mutta toivotaan pikaista parranemista...

Meillä on alkanut koulussa nyt yksi uusi mahtava aine! Olen super innoissani! Mielenkiintoa löytyi jo ennen kuin aine alkoi, mutta nyt kun tunteja on ollut, niin olen todennut ne mitä parhaiksi! Meillä alkoi siis baletin didaktiikka. Siellä käydään siis läpi periaatteessa "miten balettia tanssitaan kirjaimellisesti oikein", eli me opiskellaan, miten vaganova-metodin mukaan opetetaan. (Meidän opettaja on perehtynyt itse Vaganovaan, niin siksi se meillekin sitä opettaa. Ja onhan se tosi pätevä ja hyvä opetusmetodi tai järjestelmä.) Kohta siis tiedän, mitä millekin luokalle kuuluu opettaa ja miten. Me sitten opettajina voimme tätä "totuutta" soveltaa halujemme mukaan eri ryhmille ja ihmisille.

Vaikka musta ei varmaan mitään varsinaista baletinopettajaa koskaan tulekaan, niin tämä on minusta tosi hyödyllistä, koska baletin liikkeitä tulee tehtyä muillakin tunneilla. Se auttaa paljon omaa reenaamista, kun tietää miten liike tulisi suorittaa puhtaasti ja mihin kiinnittää huomiota. Hankitaan ryhmätilauksena jotkut kirjatkin ja oon tästäkin tosi innoissani. Mä oon varmaankin hankkimassa tämän kirjan. Meidän opettaja sitä suositteli ja siinä on todella hyvät kuvat! Ja siis paljon niitä hyviä kuvia. Saatiin kirjaa selailla tunnilla.

Tunnilla ollaan nyt käyty läpi baletin kymmenen perusliikettä ja ollaan opeteltu myös kirjoittamaan ne oikein kokonaisuudessaan. Tänään käytiin myös perinteistä tunnin rakennetta läpi. Sen lisäksi, että me opitaan tämmöistä kunnon teoriaa ja perinnettä, niin me käydään todella mielenkiitnoisia keskusteluja! Ne ovatkin ehkä tuntien paras anti mielestäni. Tunnilla pohtii asioita monelta eri kantilta ja yrittää ymmärtää eri näkemyksiä. Puhuttiin esim mitä termillä baletti tarkoitetaan. Joillekin se on sitä ammattilaisten tanssia, joillekin se on harrastus, joillekin se on kuntoilua, joillekin kuntoutusta, jotkut opiskelee sen opettajiksi, joillekin se on oheisharjoittelua jonkun "tärkeämmän" sivussa, ... Listahan on ihan loputon! Eli välillä kun eri ihmiset puhuvat baletista, he voivat oikeasti puhua ihan eri asioista. Ja tänään mietittiin, mitä mieltä ollaan siitä ehdotuksesta, että näistä eri tanssilajien nimistä luovuttaisiin ja kutsuttaisiin balettiakin vain tanssiksi. Kaikki tanssi on tanssia. Tässä törmätään taas siihen ongelmaan, että mikä sitten on tanssia. Onko metsässä hiippailu tanssia? Nykyäänhän vaikka mitä ihme performanssia voi tehdä tanssin nimissä... Todella mielenkiintoista, eikö?! Mä olen siis itse ihan fiilareissa!

Puhuttiin myös lyhyesti tästä videosta, jonka varmaan kaikki on jo nähneet, kun se on kiertänyt facebookissa ja joissain tanssiblogeissakin.



Me keskusteltiin siis siitä, minkä ikäisenä baletin harrastamisen voi aloittaa ja milloin se kannattaa aloittaa. Meidän opettaja on itse aloittanut kolmen vanhana ja on vahvasti sitä mieltä, ettei ennen kymmentä kannata aloittaa. Eikä ainakaan ennen sitä kuuden tai seitseän vuoden ikää, mikä yleensä nykyään taitaa olla se baletin aloitusikä kouluissa. Eli alla 10v. lapset vois harrastaa luovaa tanssia ja yleistä liikuntaa.

Tämä video hänen mielestään tukee juuri tätä edellä esitettyä mielipidettä. Kun jotain ei osaa kopioida katsomalla oikein, niin sitä ei kannata opettaa. Ihan turha jauhaa jotain tendua, kun sen tekee kuitenkin väärin nilkka banaanina ja lonkka ties missä. Tämä johtaa siihen, että asiat opitaan väärin ja virheistä pois oppiminen se vasta hankalaa onkin. Helpompi on oppia heti oikein. Baletti on niin vaativaa, että sitä on turha sanallistaa esim. hyvin pienille lapsille. Heidän hahmotuskykynsä ei vain riitä käsittämään, mitä he tekevät väärin, jos heitä ohjaa sanallisesti. (Kuten videolla tuo pikkutyttö esim. kääntää jalkoja jossain vaiheessa sisäkiertoon, kun ne pitäisi laittaa aukikiertoon. Tyttö ei hahmota sisä- ja aukikierron eroa. Mitä järkeä sitä on sitten vielä opettaa?) Pienet lapset joko osaavat matkia jonkun jutun tai sitten eivät. Yleensä vaikeita asioita he eivät vain osaa matkia. (Videolla tämä vaikea asia on siis ensimmäinen asento.) Eli lasten herkkyyskaudet tulisi huomioida opettamisessa. Lapset ovat alttiita oppimaan tiettyjä taitoja tietyn ikäisinä ja ennen herkkyyskautta asian oppiminen oikein on vain oikeastaan mahdotonta, niin miksi opettaa sitä?

Esiin nousi monta muutakin asiaa, mutta taidan niistä kirjoitella sitten erikseen, ettei veny tämä postaus ihan älyttömästi. Ja täytyy päästä nukkumaan. Mietin tässä kovasti myös sitä, että mitä juttuja ihmisiä kiinnostaa lukea. Tää blogihan nyt painottuu aika hyvin vuorotellen kynsiin ja tanssiin.. :) Enkä tiedä jaksaako kynsistä innsotuneet lukea avautumistani ja fiilistelyäni tanssista ja toisaalta taas kiinnostaako kynnet tanssikansaa...

2 kommenttia:

  1. Anteeksi nyt tosi paljon että rupesin kikattamaan tota videota katsoessa... :'') Itse alotin 'baletin' siinä 6 vuotiaana kait... Mutta ei me kyllä sillon mitään ensimmäistä asentoa opeteltu.. Se oli sellasta lasten tanssia ehkä enemmän ku balettia.

    VastaaPoista
  2. No mäkin kikatin kyllä tota videota katsoessani! Kannattaa katsoa video silloin kun on olo "musta ei tuu ikinä ballerinaa ja oon ihan huono baletissa". Ja elämä on taas vähän helpompaa. :)

    Ja tosiaan monesti baletti muistuttaa alussa hyvin vähän balettia (nuorilla aloittajilla siis), joten se voisi hyvin olla vain esim. "luovaa tanssia", ainakin tämä on minun mielipiteeni.

    VastaaPoista

Kirjoita tänne palautteesi, kommenttisi tai terveisesi! Kiitos jo etukäteen, arvostan paljon jokaista jätettyä kommenttia! Pyrin vastaamaan kaikkiin kommentteihin mahdollisimman pian!