sunnuntai 11. heinäkuuta 2010

Kärpäsistä härkäsiä...

Ompa ollut mielenkiintoinen työviikko taas. Ajattelin nyt käyttää hyödykseni tämän mahdollisuuden ja päivitellä taas sitä, kuinka asiakkaita on joka lähtöön. Syksyllä kun siirryn taas opiskelemaan, niin valitus käsittämättömästi käyttäytyvistä asiakkaista ei tunnu niin oikeutetulta kuin nyt.

Onhan sitä olemassa tosi ihania ja huomaavaisia asiakkaita, jotka esim pyytävät anteeksi jos puhuvat puhelimessa kassalla tai pahoittelevat kamalasti kun ovat unohtaneet punnita tuotteensa. Mutta sitten on taas niitä, jotka tekevät kaupassa käynnistä ongelmallista ja vielä vähän ongelmallisempaa ihan omalla käytökseellään. Monesti päästäis paljon vähemmällä vaivalla ja ajalla, jos vaan vois kuunnella kassahenkilöä. Mutta ei, sehän on ihan liian vaikeaa...

Mutta siis, tässä nyt taas muutama huomioitava asia teille, hyvät kaupassa asioivat ihmiset!

Jos sinua ärsyttää kaivella kaiken maailman kortteja esiin, ensin plussa-, sitten maksu- ja sitten vielä ajokortti, niin älä hyvä ihminen maksa kortilla! Sitä rahaa voi nostaa automaatista, jolloin ei tarvitse näyttää esim henkkaria, jos ostokset maksaa yli 50e.

Valitettavasti kaupasta ei voi varata kokonaista hyllyä/käytävää pelkille tarjoustuotteille. Eli samassa hyllyssä voi olla sekä tarjoustuotteita että normaalihintaisia tuotteita. Sitä varten niiden tarjoustuotteiden kohdalla on se lappu, jossa lukee tuotteen merkki, sen tuotenimi, koko ja normaalihinta. Eli jos huomaat lukea lapusta, että jokin on tarjouksessa, niin lue nyt hyvä ihminen myös, mikä on tarjouksessa, äläkä kävele toiseen päähän hyllyä ja nappaa siitä tuotetta, jonka uskot olevan tarjouksessa.
Jos lapussa lukee "Merrel Bollywood sandaalit 10e (normaalihinta 19,95)" älä kuvittele, että saat Catmandoon 29,90 maksavat Wetwet sandaalit sillä kympillä. Valitettavasti tilanteessa ei auta kommentti "Siinä samalla käytävällä oli kyllä tarjouslappu". Ja jos et ymmärrä miksi, niin en jaksa edes alkaa selittää. Oikeasti, sehän osi sama, kun joku tulis sanoon, että meillä oli lehdessä ilmoitus, että joku tuote maksaaa 5e ja sehän tarkoittaa, että koko kaupasta saa ihan mitä vaan vitosella.

Olen mielestäni nostanut aiemminkin esille seikan, että tuotteissa olevat mahdolliset hintavirheethän eivät ole kassalla työskentelevän ihmisen tekemiä virheitä, koska kassa ei hinnoittele tuotteita, vaan tuotteet hinnoitellaan aina omalla osastollaan. Joten kun hinta on asiakkaan mielestä väärin, niin kassahenkilön täytyy ottaa yhteyttä osastolle ja selvittää miksi hinta tulee väärin. Ei kassahenkilö voi korjata hintaa omalta kassapäätteeltään oikeaksi joka ikiseen tuotteeseen, mitä kaupassa on, eikä hän edes saa muuttaa hintaa, ilman osaston lupaa. Ja pakkohan se asia on varmistaa jostain, muutehan kaikki vois sanoa "tää oli kyl sen ja sen hintainen". Ja kun aika monta kertaa se ei ole asiakas, joka on oikeassa...

Jos ja kun hintavirhe huomataan vasta kun ostokset on maksettu ja tavarat viety autoon, niin täytyy asiakkaan ymmärtää, ettei kassahenkilö voi vain ottaa ja antaa rahaa kassastaan asiakkaalle. Virhe täytyy korjata myös koneelle (ja selvittä osastolta, mistä virhe johtuu). Muuten kassa heittää ja se on kassanhoitajan syy. Pahimmassa tapauksessahan kassahenkilö joutuu itse korvaamaan puuttuvan rahasumman kaupalle!
Tiedoksi vain, että älytön räyhääminen, raivoaminen ja huutaminen ei auta tai nopeuta asiaa yhtään. Todennäköisesti tässä tilanteessa asiakas jättää huomiotta jonkin kassahenkilön tärkeän huomion/kysymyksen/pyynnön ja tämä yleensä hidastaa koko korjausprosessia vain entisestään.
Seurasin sivusta esim. erästä tilannetta, kun muuan miesasiakas räyhäsi pää höyryten, kun hinta oli tullut väärin koneelta ja kassahenkilö yritti saada asiaskasta antamaan plussa-korttiaan, jotta voisi korjata kuitin ja saisi annettua uudesta kuitista plussat asiakkaalle. Eipä saanut kassanhoitaja plussa-korttia asiakkaalta, kun tämä ei kuullut/tajunnut mihin ja miksi sitä tarvitaan, kun vaati vain kovaan ääneen summan korjaamista. Ei auttanut edes, kun kassanhoitaja sanoi tarvitsevansa plussa-korttia, jotta voisi korjata hinnan. Näin. Kiitos taas yhteistyöhaluuisuudesta tälle herralle... Lopulta sitten kassanhoitaja luovutti ja saipa herra lopulta sen haluamansa hyvityksen eli 30 senttiä per tuote takaisin.

Huvittavaa on myös se, miten joskus asiakkaat pitävät tiukasti kiinni omasta mielipiteestään, eivätkä voi tajuta, että tilanteessa on voinut sattua jotain muutakin. Eräs rouvakin syytti sinisin silmin työkaveriani varkaaksi, kun rouvan kuitilta löytyvä tuote ei löytynytkään kotoa kassista. Se tuotehan ei voinut missään nimessä joutua toisen asiakkaan kassiin vahingossa/tahallaan tai kadota muuten matkalla. Ei todellakaan, vaan tietenkin se kassanhoitaja on tahallaan vetänyt tutoteita välistä omaan taskuunsa! Niinhän sen täytyy olla. Ei muita vaihtoehtoja. Varkaita kaikki nuo kassatyöntekijät... :D

Vielä pakko jakaa yksi ihan äärettömän huvittava sattuma. Nimittäin kerran eräs kolmen lapsen kanssa kaupassa ollut mies sai kamalan raivarin kun hänen tavaroidensa seasta löytyi kynsilakka. Siinä kailotettiin sitten suoraa huutoa, ettei tavara hänelle kuulunut, että mitä minä sen menin skannaamaan. Mies ei kuulemma tee mitään kynsilakalla. Teki mieli kysyä, että täytyykö minun kysyä ennen jokaista tuotetta "Onko tämä teidän?" ennen kuin skannaan sen. Kynsilakka kuitenkin oli miehen tavaroiden seuassa hihnalla. Ei edes alussa tai lopussa, jolloin se olisi helposti olla edellisen/seuraavan. Ja sitähän me kassahenkilöt tehdään. Lisämyyntiä heittelemällä randomeja tavaroita asiakkaiden ostosten sekaan ja toivotaan ettei niitä huomata.
Sitäpaitsi, mistä minä tiedän jos se mies olisi käyttänyt itse sitä kynsilakkaa! Ja mitä edes se minulle kuuluu!? Enhän kiellä asiakkaita ostamasta vaatteitakaan, jotka eivät heille sovi. Miehellä oli kuitenkin kolme lasta mukanaan, että se lakka olisi voinut mennä vaikka hänen vaimolleen...

2 kommenttia:

  1. Saako tälle nauraa? ;) Onneksi olen töissä hautausmaalla - asiakkaat aika hiljaisia

    VastaaPoista
  2. Saa ja pitää. :) Ja ihan positiivista, et ne sun asiakkaat on hiljaisempia. :D

    VastaaPoista

Kirjoita tänne palautteesi, kommenttisi tai terveisesi! Kiitos jo etukäteen, arvostan paljon jokaista jätettyä kommenttia! Pyrin vastaamaan kaikkiin kommentteihin mahdollisimman pian!