lauantai 12. joulukuuta 2009

Sinä hyvä kaupassa asioiva asiakas...

Olen viikonloppuna palaamassa juurilleni, nimittäin kaupan kassalle töihin. Sen kunniaksi ajattelin muistuttaa teitä, ah niin ihanat asiakkaat, miten kaupassa pitäisi käyttäytyä. Ja ei kun tervetuloa asioimaan kassalleni! :)


1. Ethän kasaa ostoksiasi hihnalle suureksi vuoreksi niin, että ne kaatuvat kassahenkilön päälle tai lattialle. Näin vältätä ostostesi rikkoutumisen ja murskaantumisen. Uskoisin, että maksat mielummin ehjistä kuin rikkinäisistä tuotteista. Sitä paitsi kassahenkilöllä on muutakin tekemistä kuin yrittää pelastaa tavaroitasi (esim niiden skannaus ja rahastus), voisit siis itsekin tehdä jotakin niiden ehjänä säilymissen eteen. Ostosten vuoreksi kasaaminen voi myös helposti johtaa kohdan seitsemän kaltaisiin tilanteisiin.


2. Huomioithan, että leveät tavarat saattavat tukkia hihnan, jos ne asettaa hihnalle mahdollisimman leveästi. Tämä taas aiheuttaa sen, että hihnan jatkaessa pyörimistään leveän tavaran takana olevat tavarat sulloutuvat kiinni leveään tavaraan. Ja usko huviksesi, että hihna jatkaa pyörimistään niin kauan, että jokin tavara saavuttaa hihnan pään, jossa on lukija hihnan pysähtymistä varten. Tähän liittyen huomioikaa myös seuraava kohta.


3. Hihna siis tosiaan pyörii niin kauan, että jokin tavara saavutaa hihnan kassakoneen puoleisen pään ja pysäyttää hihnan pyörinnän. Ei siis kannata kiskoa tavaroita koko ajan kauemmas tästä päästä, koska hihna pyörii kunnes tavarasi saavuttavat sen pään tai kunnes minä, kassaneiti, nappaan jonkun tavarasi ja asetan sen hihnan päähän tai nappaan hihnan pois päältä katkaisijasta. Niin ja ihan tiedoksi vain, että meillä kassoilla ei ole mitään juttua, jolla hihnaa poljetaan liikkeelle.


4. Olisi myös mukava, jos et täyttäis hihnan sivua omilla tavaroillasi, kuten kasseilla ja rahapussilla, koska sinne on hyvä laittaa helposti rikkoutuvat ostokset turvaan, etteivät ne vaan murskaannu muiden ostosten alle hihnan pakkauspäässä. Ja yleensä kun ne kevyet ja helposti rikkoutuvat ostokset [kuten jugurtit] pitää laittaa hihnalle ennen niitä painavia [kuten mäyräkoiria yms.]. Tähän liittyen voisin pyytää sinua harkitsemaan kohdan viisi noudattamista.


5. Voisitko mahdollisesti harkita, kannattaisiko hihnalle laitta ensimmäisenä ne painavat ja isot ostokset, jotka voivat murskata salaatit ja muut kevyet ja helposti rikkoutuvat tavarat? Varsinkin jos sinulla on tavaraa monen sadan edestä, helpottaa minun, kassaneidin työtä selvästi se, että minun ei tarvitse pähkäillä miten suurin osa ostoksistasi pysyisi ehjänä kun päätätkin viimeisenä heittää hihnalle pari sixpackia ja yhden 12packin. Tällaisissa tilanteissa voit myös ystävällisesti tarjoutua nostamaan painavat tuotteet suoraa hihnalta takaisin kärryyn, ennen kuin ne kulkeutuvat hihnan päähän murskaamaan muut ostokset. Ainakaan ei kannata alkaa valittaa, että kassahenkilö murskaa kaikki ostoksesi, jos itse yrität tehdä ostostne ehjänä säilymisen mahdollisimman vaikeaksi.


6. Olisi suotavaa, että asioidessasi kassalla katsot onko edessäsi/perässäsi muita ihmisiä ja jos muita ihmisiä on, käytätä "seuraava asiakas" -kylttiä. Tätä kylttiä siis käytetään erottamaan eri asiakkaiden ostokset toisistaan. Kun tätä kylttiä käytetään, vältytään niiltä ikäviltä "Ei tuo ollut enää minun" -tilanteilta. Mistä minä, kassaneiti sen voin tietää, kun välissä ei ole kylttiä. Jos siis kuvittelet, että ehdit sanoa mihin sinun tavarasi loppuvat ja seuraavan asiakkaan alkavat, voin jo nyt sanoa, että et ehdi. Se on huomattu jo monta kertaa.


7. Olethan ystävällinen ja seistessäsi jonossa viitsit välillä vilkaista missä ostoksesi menevät. Nimittäin jos tapahtuu esim. kohdan 1 kaltainen hihna tukkeutuminen, voivat jotkut tavarat joutua "seuraava asiakas" -kyltin väärälle puolelle ja näin ollen kassahenkilö luulee tavaroita edellä olevan asiakkaan tavaroiksi, vaikka olisitkin ollut niin fiksu, että laitoit kyltin ostostenne väliin. Huomioi myös, että jugurtit ja muut vastaavat voivat pinottuina ollessaan kaatua kyltin toiselle puolelle, samoin pystyssä olevat limupullot. Eli hihnalla olevia tavaroita olisi hyvä seurata, ettei tarvitse sitten pakkausvaiheessa (jolloin kassalla jo palvellaan toista asiakasta eli skannataan hänen ostoksiaan) alkaa valittamaan, että "ei tämä kyllä minun ollut". Siinä tapauksessa joudut yleensä odottamaan, että kassahenkilö saa rahastettua sillä hetkellä palveltavana olevan asiakkaan ja alkaa sitten kojata kuittiasi, josta poistetaan tämä muutaman sentin arvoinen naminami tai muu vastaava ja sen takia tehdään kilometripitkiä korjauskuitteja. Tämä on täyttä paperin tuhalusta. Ja ei, en voi vain antaa kassasta rahaa muutamaa senttiä siitä naminamista, koska silloin minulla olisi kassavajetta. Ja työnantaja ei sitä katsoisi kovin hyvällä.


8. Olisi hyvin suotavaa, että et jaksaisi kysellä kaikista tarjouksista kassahenkilöltä. Kassakoneelle on kyllä yleensä ohjelmoitu kaikki tarjoukset ja ne tulevat suoraa koneelta, mutta saattavat näkyä vasta kuitin lopussa. Ensinnäkään kassahenkilö ei tiedä kaikkia tuotteita, jotka sattuvat sillä hetkellä olemaan tarjouksessa ja mitkä eivät, jos ei satu muistamaan jotain lehtimainoksia ulkoa. Ja huomioithan, että jos kysessä on esim. tarjous, jossa kolme tuotetta saa johonkin yhteishintaa, tarjous tulee niistä kolmesta tuotteesta ja se monesti tulee vasta kun kaikki kolme tuotetta on skannattu. Kone on todennäköisesti ohjelmoitu tunnistamaan, että kysessä on tarjous ja loppusumman ilmestyessä ruutuun, se on laskenut alennuksen tarjoustuotteista. Ja jos alennus ei jostain syystä tule, se ei ole kassahenkilön vika, vaan vika on koneiden ohjelmoinnissa ja tarjousten siirtämiessä koneille. Kassahenkilöhän ei tätä työtä tee. Huomioi myös, että ennen kuin tulet valittamaan kassahenkilölle, ettei alennusta tullut vaikka piti, olethan ystävällinen ja katsot koko kuitin läpi, koska ne alennukset yleensä näkyvät edelleenkin siellä kuitin lopussa, jossa ne on lueteltu erikseen. Vaikka kyllähän kassahenkilö saa monesti hyvät naurut kun ensin tulet keeuhkoamaan, ettei se kahvitarjous tullut ollenkaan ja kassahenkilö bongaa sen heti kuitista sen käteen saatuaan. Onhan se ihan oman asiasi, kuinka fiksun kuvan haluat itsestäsi antaa.


9. Toivoisin myös, että jos ostat eismerkiksi korillisen limpparia tarjoushintaan tai kymmenen valion jugurtti kahdella eurolla, et ihmiettelisi "Miksi sä lyöt ne kaikki jugurtit sinen koneelle kun niistä oli se tarjous" tai sanoisi jotain tämän tyylistä: "Tässä on tää yks pullo, mulla on tuolla koko korillienen noita eri limuja kun niistä oli tarjous". Yleisesti ottaen kaikki eri maut/värit on löytävä koneelle erikseen, koska niiillä on oma "henkilökohtainen" koodinsa. Tämä siksi, että varastossakin tiedetään mitä makuja/värejä on mennyt ja mitä siis pitää tilata lisää. Siksi siis haluan joka ikisen maun lyödä erikseen koneelle, en vain sinua kiusatakseni.


10. Tuletahan suorittamaan maksun heti kun kuulet minun eli kassaneidin ilmoittavan loppusumman. Älä jää pakkailemaan ostoksiasi kassiin, niin kuin sinulla olisi oikeus näin viivyttää muita asiakkaita. Katso myös seuraava kohta, joka liittyy myöskin ostosten maksamiseen.


11. Suoritathan maksun kassan edessä, etkä esim. hihnan päästä samalla pakaten ostoksiasi. Kassahenkilö ei todellakaan jaksa tai pysty kurottelemaan korttejasi ja rahojasi monen metrin päästä. Kassapöytiä ei ole suunniteltu niin, että kassahenkilö ylttyisi kassahihnan pakkauspäähän.


12. Kun maksat, olisi hyvin suotavaa, että annat kaikki rahat kerralla tai sanot, että annat vielä lisää rahaa. Älä siis toimi näin: Ostoksesi maksavat 11.30. Annat minulle, kassaneidille 20euron setelin. Sitten kun olen lyönyt 2000 koneelle, kaivat rahapussiasi ja sanot "Tässä olisi tämä 1e ja 30senttiä". Vielä rasittavampaa on, jos annat esim. 2e kolikon, jolloin joudun antamaan sinulle kympin lisäksi vielä kolikoitakin takaisin. Tällöin joudun siis laskemaan päässäni paljonko annan sinulle takaisin, koska olen ehtinyt lyömään jo koneelle sen 20euron setelin. En ole matikantunnilla, olen kaupan kassalla töissä ja haluaisin, ettei minun tarvitse myöskään leikkiä olevani matikanunnilla.


13. Kun olet suorittanut maksun, olethan niin ystävällinen, että pakkaat tavarasi NOPEASTI pois seuraavien asiakkaiden tieltä tai nostelet ne vaikka kärryyn ja pakkaat ne vasta autollasi muovipusseihin. Älä ala tarkastelemaan kuittiasi tai rahatilannettasi kun ostoksesi lojuvat vielä hihnan päässä. Varsinkin jos vieressäsi pakataan vielä ja snäin ollen hihnan pakkauspää on täynnä. Seuraavan asiakkaan ostoksia ei ole kiva kasata syliin siinä odotellessa, että koskakohan tuolta hihnan päästä vapautuu tilaa.

2 kommenttia:

  1. En voi muuta kuin rakastaa tätä <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :DD Näitä avautumisia voi tulla lisää taas ensi kesänä, kun asiakaspalveluhommat koittaa. :)

      Poista

Kirjoita tänne palautteesi, kommenttisi tai terveisesi! Kiitos jo etukäteen, arvostan paljon jokaista jätettyä kommenttia! Pyrin vastaamaan kaikkiin kommentteihin mahdollisimman pian!